Pozdravljeni, prijavite se. eINŽENIR



INŽ.BLOG

Uporaba na naravi temelječih rešitev (NTR) pri reševanju problematike poplavljanja železniškega podvoza na Dunajski cesti (razvojni projekt)

Na naravi temelječe rešitve (NTR) za upravljanje z meteornimi vodami predstavljajo pomemben korak k večji odpornosti mest na posledice podnebnih sprememb. Namesto usmerjanja meteornih voda v obstoječe kanalizacijske sisteme, rešitve NTR omogočajo zadrževanje, filtracijo in postopno ponikanje vode v okolje. S takšnim pristopom mesta postajajo odpornejša na poplave, suše in vročinske valove. Poleg omenjenega izboljšujejo kakovost zraka, spodbujajo biotsko raznovrstnost in prispevajo k prijetnejšemu urbanemu okolju.

V okviru reševanja poplavljanja podvoza na Dunajski cesti, ki ob obilnih padavinah zaradi preobremenjenosti kanalizacijskega sistema redno poplavlja, smo predlagali uvedbo ločenega sistema meteorne kanalizacije. Voda s hodnika za pešce bo ponikala na območju kolesarske steze, voda s cestišča bo v kombinaciji gravitacijsko - tlačnega sistema speljana v park med Tivolsko cesto, Dunajsko cesto in železniško progo.

Tam bo vzpostavljena rastlinska čistilna naprava z vrbami, višek vode pa bo speljan v razsežno travnato ponikovalno kotanjo s položnimi brežinami. Sistem z vrbami bo omogočal zadrževanje vode, usedanje delcev, filtracijo, biološko razgradnjo in izhlapevanje (evapotranspiracijo), kar bo dodatno prispevalo k ohlajanju okolice. Za zasaditev bosta uporabljeni dve vrsti hibridnih vrb (tip V052 in V093), ki veljata za vrsti z najvišjo evapotranspiracijsko sposobnostjo. Vendar se lahko glede na razpoložljivost vključijo tudi druge vrste, saj glavno vlogo pri čiščenju vode opravijo mikroorganizmi, ki naseljujejo peščeni substrat. Rastline rahljajo in prezračujejo substrat ter vgrajujejo mineralne snovi v biomaso.

Celoten sistem je zasnovan kot integralni del parkovne ureditve. Novi elementi zelene in modre infrastrukture so umeščeni ob severni rob parka, kar ohranja njegovo odprtost in preglednost. Z reliefnim preoblikovanjem osrednjega dela parka nastane velika ponikovalna kotanja, ki se s položnimi brežinami čimbolj nevsiljivo vpenja v park. Vzdolž železniške proge se oblikuje nasip iz izkopanega materiala, ki služi kot protihrupna in vidna pregrada, delno ozelenjena z grmovnicami. Obstoječa drevesa se v čim večji meri ohranijo.

Za učinkovito odzivanje na podnebne izzive je ključen celovit in interdisciplinaren pristop, ki presega tradicionalne tehnične rešitve in načrtovanje po posameznih sektorjih. Upravljanje z meteornimi vodami mora biti tesno povezano z načrtovanjem javnega prostora, zelenih površin in prometne infrastrukture, kar omogoča nastanek sinergij med ekologijo, krajinsko arhitekturo, urbanizmom, hidrotehniko in okoljskim inženirstvom. Že v najzgodnejših fazah projektiranja je nujen razmislek o čim večji poroznosti površin, razpršenem odvajanju padavinske vode ter večnamenski rabi odprtih prostorov. Na ta način lahko na videz enostavne prostorske ureditve postanejo nosilci ekosistemskih storitev in pomembno prispevajo k kakovosti bivalnega okolja. Sinergično delovanje strok na vseh ravneh načrtovanja tako omogoča nastanek celovitih, odpornih in prilagodljivih mestnih prostorov, ki se odzivajo na potrebe prihodnosti.


Helena Stojanovski, dipl. inž. grad., Elea iC projektiranje in svetovanje d.o.o.
Urša Brodnik, univ. dipl. inž. vod. in kom. inž., IZS G-3868, Limnos, Podjetje za aplikativno ekologijo, d.o.o.
Luka Javornik, univ. dipl. kraj. arh., ZAPS PKA 1847, Elea iC projektiranje in svetovanje d.o.o.

Nazaj