Pozdravljeni, prijavite se. eINŽENIR



INŽ.BLOG

Strokovna ekskurzija članov DCM v Istanbul

Člani Društva za ceste severovzhodne Slovenije (DCM), smo v času od 4.10.2024 do 9.10.2024 imeli strokovno ekskurzijo v Turčijo. Obiskali smo mesta Istanbul, Ankaro, Konyo, kakor tudi zanimivo pokrajino Kapadokijo. V tem blogu objavljamo kratek opis strokovnega dela ekskurzije.

Strokovni del ekskurzije je obsegal ogled naslednjih gradbenih projektov :

  • Predor EVRASYA, ki povezuje evropski in azijski del Istanbula.
  • Predstavitev in vožnjo s hitrim vlakom (omogoča hitrosti do 300 km/h) turških železnic, ki med drugim povezuje mesto Ankaro in Konyo.

Od arhitekturnih in gradbenih znamenitosti pa smo si med drugim lahko ogledali oz. videli:

  • Modro mošejo v Istanbulu.
  • Mošejo Ayasofya (Hagia Sophia) v Istanbulu.
  • Most Golden Horn Metro Bridge v Istanbulu.
  • Bosporski most v bosporski ožini v Istanbulu.
  • Poslovne in moderne stavbe Istanbula.
  • Montažna gradnja proizvodnih objektov v predmestju Ankare.
  • Stanovanjska gradnja v predmestju Ankare.
  • Ataturkov mavzolej (Antikabir) v Ankari.
  • Mevlanov muzej v Konyi.
  • Pokrajino Kapadokijo.

Predor EVRASYA (EURASIA)

Predor EURASIA je avtocestni predor, ki prečka morsko dno in povezuje azijski in evropski del mesta Istanbul.

Z najsodobnejšo tehnologijo in naprednim inženirstvom vključenima v ta integrirani projekt, predor EURASIA predstavlja hitro, ekonomsko, varno, udobno in okolju prijazno transportno alternativo za pot skozi Istanbulski Bospor. Predor in širitev avtoceste celovito olajša promet, voznikom omogoča, da izkusijo svobodo varnega in udobnega potovanja, medtem, ko se čas potovanja na zelo prometnih poteh bistveno skrajša.

Predor obsega pot dolžine 14.6 kilometra na prometno gostem območju med območjema Kazlıçeşme in Göztepe.

Medtem, ko 5.4 kilometrski del projekta vključuje dvonadstropni predor pod morskim dnom (največje globine 106 m) dolžine 3.4 km (slika 1), zgrajen s posebno in napredno TBM tehnologijo in povezovalne predore dolžine 2 km zgrajene po avstrijski metodi NATM in metodi »Cut and Cover«, pa skupna dolžina poti na obeh straneh (azijski in evropski del) znaša 9.2 kilometra, kar vključuje širitev in izboljšavo ceste. Pristopne ceste med Sarayburnu Kazlıçeşme in Harem-Göztepe so bile razširjene, zgrajena pa so bila tudi križišča, podvozi za vozila in nadhodi za pešce.

Predor EURASIA je prvi dvonadstropni cestni predor na svetu.

Slika 1 (vzdolžni prerez tunela), vir:https://www.sensoengineering.com/project/seismic-monitoring-of-undersea-tunnel/)

Pot, ki je hkrati poenostavljena z izboljšanimi pristopnimi cestami, omogoča uporabnikom predora, da medkontinentalno potovanje, ki je lahko trajalo tudi do 100 minut, sedaj zaključijo v približno 15 minutah (slika 2)

Slika 2 (prikaz potovanja med obema kontinentoma mesta Istanbul – obe možnosti, vir: Brošura Avrasya TÜNELI, Connecting Continents and Lives)

Premer izkopa predora je 13.7 m, kar omogoča notranji premer 12.0 m s 60 cm debelo oblogo.

3340 m predora je bilo izkopanih in zgrajenih s TBM-strojem Mixshield Slurry s premerom 13.7 m, ki je bil zasnovan izključno in opremljen z najnovejšimi 483 mm rezkarji za diske (sliki 3a in 3b). Uporabljeni TBM je bil s 33 kW na kvadratni meter rezalne glave prvi na svetu, na drugem mestu s tlakom 12,0 barov in šesti s površino izkopavanja 147 m².

S TBM tehnologijo gradnje predora EURASIA, se je v predor vgradilo 15.048 posebnih betonskih segmentov debeline 600 mm (slika 4) povezanih med seboj s pomočjo 30.765 vijakov v obroče (1674 obročev) in protipotresna obroča, ki povečujeta trajnost in odpornost predora na potresno obremenitev. Vsak obroč je sestavljen iz 9 betonskih segmentov.

Predor je zasnovan tako, da omogoča prehod samo lahkih vozil (avtomobili in minibusi), medtem ko težka vozila, motorji, kolesa in pešci niso dovoljeni. Omejitev hitrosti skozi predor je 70 km/h.

Predor je zasnovan tako, da ima zaščitne prostore za nujne primere na razdalji 200 m, da se zagotovi zavetje in tudi pot za izhod v drugo predorsko raven. Na vsakih 600 m je zasilni pas, opremljen s telefonom za klic v sili.

Predor je plačljiv in sicer se cestnina pobira v obe smeri predora, pri čemer za potnike v vozilih ni dodatnih stroškov.

Investicijska vrednost projekta znaša 1 milijardo 245 milijonov ameriških dolarjev, projekt pa je bil zaključen v 47 mesecih.

Gradnja predora EURASIA se je pričela 26. februarja 2011, predor pa je pričel obratovati 22. decembra 2016.

Za povečanje varnosti, kvalitete in udobja pri vožnji skozi predor, je predor opremljen z modernimi LED svetili, visoko zmogljivim ventilatorskim prezračevanjem, cesta pa je zasnovana z majhnim naklonom.

Model zgradi – upravljaj - prenesi, sprejet pri predoru EURASIA, je združil dinamiko zasebnih naložb in njihove projektne izkušnje ter podporo mednarodnih finančnih institucij. Koncesija traja 29 let. Partnerska pogodba vključuje zajamčene minimalne prihodke in delitev dobička za dele, ki presegajo zajamčene prihodke.

Za zasnovo predora je bila odgovorna ameriška družba Parsons Brinckerhoff (zdaj WSP), britanska Arup Group in American Jacobs Engineering Group pa sta se lotili tehničnih in prometnih študij, HNTB je zagotovil neodvisno preverjanje načrtovanja. Geotehniško raziskavo je opravilo nizozemsko svetovalno podjetje Fugro. Stroj za vrtanje tunelov (TBM) je dobavil nemški proizvajalec Herrenknecht. Italijansko podjetje Italferr je bilo v imenu uprave zadolženo za upravljanje del in pregled projektov. Za delovanje in vzdrževanje skrbi francoska družba Egis Group.

Podjetje EURASIA TUNNEL OPERATION CONSTRUCTION AND INVESTMENT Co. (ATAŞ) je bilo ustanovljeno leta 2009 za izvedbo projekta EURASIA Tunnel. ATAŞ je bilo odgovorno za financiranje in gradnjo tunela EURASIA ter za njegovo obratovanje približno 29 let. Podjetji YAPI MERKEZI iz Turčije in SK ECOPLANT iz Južne Koreje sta dva enakopravna delničarja v podjetju ATAŞ. YAPI MERKEZI je vodilno gradbeno podjetje v Turčiji in svetu, ki se lahko pohvali s 50 leti izkušenj in strokovnega znanja pri izvajanju pionirskih projektov na globalni ravni. SK ECOPLANT je gradbeni in inženirski oddelek SK GROUP, ki je tretja največja poslovna skupina v Južni Koreji in je bila uvrščena na 294. mesto na seznamu Fortune Global 500 za leto 2016, ki zajema največja svetovna podjetja. YAPI MERKEZI in SK ECOPLANT sta izvedla zelo uspešne infrastrukturne in transportne naložbe v različnih delih sveta. Globalne izkušnje obeh podjetij prispevajo k moči projekta EURASIA Tunnel.

Glavne značilnosti predora po skici prečnega prereza so (slika 5):

1 – Zanesljiv prometni nadzor upravljanja in nadziranja (povezan z delujočim mestnim prometnim sistemom).

2 – Moderna svetila, ki omogočajo varno navigacijo in vidljivost voznika.

3 – Visoko zmogljivo ventilatorsko prezračevanje, ki mogoča čisto in zdravo potovanje.

4 – Posebni požarni sistem dostopen na vseh točkah predora.

5 – Ognje odporna površinska prevleka.

6 – 24/7 CCTV video nadzorni sistem na vseh točkah tunela in sistem odkrivanja prometnih nesreč.

7 – Komunikacijski in obveščevalni sistem dosegljiv na vseh točkah tunela.

8 – Sistem splošnega javnega obveščanja za takojšen pretok informacij.

9 – Sistem za nujno evakuacijo z izmeničnimi prehodi med spodnjo in zgornjo etažo.

10 – Varnostni pasovi vsakih 600 m.

Slika 3a (TBM-stroj Mixshield Slurry podjetja Herrenknecht AG, vir: spletna stran Tunnel, https://www.tunnel-online.info/en/artikel/tunnel_Avrasya_Tunnel_New_Bosporus_Link-1931953.html) Slika 3b (maketa TBM-stroje Mixshield Slurry podjetja Herrenknecht AG, vir: lastni arhiv, lokacija Eurasia Tunnel Museum)
Slika 4 (betonski segment TBM tehnologije gradnje, vir: lastni arhiv, lokacija Eurasia Tunnel Museum)

Slika 5 (prečni prerez predora, vir: Brošura Avrasya TÜNELI, Connecting Continents and Lives)

V luči ocene okoljskih in družbenih vplivov izvedenih v skladu z najnaprednejšimi mednarodnimi standardi in najstrožjimi merili učinkovitosti, so bili le ti upoštevani med končnim načrtovanjem, gradnjo in sedaj med obratovanjem predora. Sprejeti ukrepi za omilitev so nato zmanjšali ali preprečili morebitne negativne učinke projekta, prav tako pa so bili identificirani pozitivni izidi in koristi (slika 6).

Slika 6 (premišljena ureditev vhoda in izhod iz predora, lokalnih cest, stavb, in ostale okolice, vir: Brošura Avrasya TÜNELI, Connecting Continents and Lives)

Slika 7 (predstavitev projekta tunela EURASIA v operacijsko vzdrževalnem objektu Istanbul, vir: člani društva DCM) Slika 8 (predstavitev upravljanja tunela EURASIA v operacijsko vzdrževalnem objektu Istanbul, vir: člani društva DCM)

Visokohitrostna železniška proga POLATLI – KONYA

Visokohitrostna dvotirna železnica Polatlı–Konya (turško: Polatlı-Konya yüksek hızlı demiryolu) je dolga 211 km (131 milj) in povezuje mesto Polatlı z osrednjim anatolijskim mestom Konya. Operativna hitrost znaša 250 km/h, v bodeče se planira povečanje hitrosti na 300 km/h.

Železnico upravlja glavni visokohitrostni potniški servis turških državnih železnic, Yüksek Hızlı Tren (YHT), ki na tej progi upravlja z dvema linijama: Istanbul-Konya in Ankara-Konya. Železnica je bila odprta 23. avgusta 2011, s čimer je postala druga visokohitrostna železnica v Turčiji.

Gradnja železnice se je začela 8. julija 2006 in bila zaključena sredi leta 2011, njena cena pa je znašala 1 milijardo turških lir (330 milijonov dolarjev). 3. junija 2011 je vlak TCDD HT65001 Piri Reis opravil prvo testno vožnjo, pri čemer sta bila prisotna premier Recep Tayyip Erdoğan in minister za promet Binali Yıldırım. Testne vožnje so trajale še dva in pol meseca, dokler ni bila proga 23. avgusta odprta za komercialni promet.

Storitev hitrih vlakov upravljalca Yüksek Hızlı Tren (YHT) trenutno obratuje na treh progah: hitra železnica Ankara–Istanbul, hitra železnica Ankara–Konya in hitra železnica Ankara–Sivas (slika 9). Storitev upravljalca Yüksek Hızlı Tren (YHT) je edina storitev hitrih vlakov v Turčiji, pri čemer uporabljajo dva tipa električnih vlakov (EMU), ki dosegajo hitrosti do 250 km/h (155 mph) (model HT65000, slika 11) ali 300 km/h (186 mph) (model HT80000, slika 12).

Slika 9 (karta hitrih železnic upravljalcaYüksek Hızlı Tren YHT, vir: https://en.wikipedia.org/wiki/High-speed_rail_in_Turkey#/media/File:YHT_Service.png)

Osnovni tehnični podatki so naslednji (slika 10):

  • Dolžina proge 212 km.
  • Maksimalna hitrost vožnje 250 km/h.
  • Dvotirna železniška proga.
  • Sistem napajanja in napeljave nad tirnicami 27 kV, 50 Hz AC.
  • Transformatorski sistem 4x (2x25 MVA).
  • Vrsta tirnice UIC 60 E1.
  • Tirna širina 1435 mm.
  • Prednapeti betonski pragovi tip B70.
  • Število mostov na progi (7 kos).
  • Število tunelov na trasi (1 kos).
  • Število nadvozov oz. nadhodov (25 kos).
  • Število prepustov (133 kos).
  • Število podvozov oz. podhodov (64 kos).

Potovalni čas med Polatli in Konyo znaša tako 1 uro in 10 minut, medtem, ko potovanje med Istanbulom in Konyo traja 4 ure in 40 minut. V enem dnevu vlak opravi 14 voženj (7x v Ankara – Konya in 7x Konya – Ankara). Hitri vlak HT65000 dnevno na relaciji Polatli – Konya prepelje cca. 2478 potnikov, medtem, ko hitri vlak HT80000 dnevno prepelje cca. 6244 potnikov. Zasedenost linije znaša cca. 95%.

Centralni nadzorni sistem (Centralized Traffic Control – CTC) za progo Polatli – Konya se nahaja v Ankari (slika 13).

Na trasi železniške proge Polatli – Konya se nahajajo številni glavni in pomožni tehnični objekti, objekti za večjo in pomembno opremo, objekti omrežnega delovanja in regulacije prometa ter energetski objekti.

Slika 10 (tehnični podatki za visokohitrostno progo Polatli - Konya, vir: power point prezentacija POLATLI-KONYA High Speed Railway, Yapi Merkezi)
Slika 11 (hitri vlak model HT65000, 6 vagonov, 413 sedežev, maksimalna hitrost vožnje 250 km/h, vir: power point prezentacija POLATLI-KONYA High Speed Railway, Yapi Merkezi)
Slika 12 (hitri vlak model HT80000, 8 vagonov, 446 sedežev, maksimalna hitrost vožnje 320 km/h, vir: power point prezentacija POLATLI-KONYA High Speed Railway, Yapi Merkezi)
Slika 13 (centralni nazorni sistem za progo Polatli – Konya v Ankari, vir: power point prezentacija POLATLI-KONYA High Speed Railway, Yapi Merkezi)

Mi smo imeli to čast in priložnost, da smo se peljali s hitrim vlakom HT80000, ter si po 4 člani skupaj lahko ogledali tudi upravljanje hitrega vlaka model HT80000 v komandnem prostoru.

Slika 14 (Hitri vlak model HT80000, vir: lastni arhiv, lokacija železniška postaja Ankara)
Slika 15 (vagoni hitrega vlaka model HT80000, vir: lastni arhiv, lokacija železniška postaja Ankara)
Slika 16 (lahko smo si ogledali tudi upravljanje hitrega vlaka model HT80000 v komandnem prostoru, vir: lastni arhiv, lokacija nekje na poti med Ankaro in Konyo)

Člani Društva za ceste severovzhodne Slovenije (DCM) smo s strokovno ekskurzijo v Turčijo imeli možnost spoznati delček Turčije po arhitekturnih, gradbenih in drugi znamenitostih. Da je strokovna ekskurzija uspela, se je potrebno zahvaliti upravnemu odboru društva DCM, agenciji KONDOR, kakor tudi vsem članom društva.

Z veseljem pričakujemo in zremo v naslednjo strokovno ekskurzijo, jeseni leta 2025 !

Pripravil: Peter HENČIČ, univ.dipl.inž.grad.


Uporabljeni viri


Nazaj